Festivalul de film de la Berlin: Românii, între rezistenţa din munţi şi binomul Steaua-Dinamo
Data 13/02/2010 17:19  Autor Admin  Accesari 1457  Limba Global
http://www.asiiromani.com/images/stories/poze3/portretul_luptatorului.jpgPrimele doua filme romanesti din cele patru care ne reprezinta la a 60-a editie a Berlinalei au avut in 12 februarie primele proiectii: lungmetrajul “Portretul luptatorului la tinerete”, de Constantin Popescu - prezentat in sectiunea Forum si “Derby”, de Paul Negoescu – inclus in Berlinale Shorts si concurand pentru Ursul de Aur pentru scurtmetraj. 

Iesind de la filmul lui Constantin Popescu, un jurnalist strain si-a luat bilet la urmatoarea proiectie a filmului pe care l-a numit “genial”.

Inainte de inceperea festivalului, Constantin Popescu se arata destul de sceptic fata de cum va primit de catre un public strain un film care trateaza intr-o maniera dificila un capitol de istorie care nu e, poate, interesant decat pentru romani. La premiera mondiala a filmului, gazduita de cinematograful CinemaxX in dupa-amiaza zilei de 12 februarie, sala a fost complet plina. S-a mai iesit in timpul proiectiei (poate si din pricina unor probleme legate de proiectie), dar au fost si reactii foarte bune. Un jurnalist strain a spus ca filmul e “genial”, in vreme ce altul si-a luat imediat biletul pentru proiectia urmatoare.

Portretul luptatorului la tinerete”, prima parte a tripticului “Aproape liniste”, se ocupa de activitatea gruparii anticomuniste din Muntii Fagaras, grupare condusa de Ion Gavrila Ogoranu. Scris tot de Constantin Popescu dupa o documentare care a inclus dosare ale Securitatii si volume de memorialistica, scenariul arata simultan miscarile celor doua tabere - rebelii in actiune sau in viata de zi cu zi din munti, si membrii Securitatii care in 1952 infiintase un serviciu special care sa se ocupe de “banditi”- Serviciul Bande.

In scene uneori fara legatura cronologica intre ele, filmul decupeaza fasii din existenta cotidiana a eroilor din munti. Filmate de Liviu Marghidan cu camera pe umar, secventele – prefatate de inserturi cu data si locul actiunii - dau senzatia unui documentar cu persoane reale, in care pericolul e iminent. Secventele care refac sedintele Securitatii - cu toate greselile de limba si de exprimare luate ca atare din stenograme, dar mai ales cu incarcatura lor odioasa au o nota vag comica. Stilistic vorbind, cele doua lumi sunt cu totul diferite.

Tot ce vezi pe ecran e real. Acuratetea nu tine doar de evenimente, locuri si date, de replici sau amanunte, dar si de obiecte de recuzita din acele timpuri.  “Recuzita de joc este originala in proportie de 95 la suta”, spunea Constantin Popescu intr-un interviu acordat HotNews.  “Obiectele (lanterne, cutite, binocluri, topoare, ochelari, bidoane, rucsacuri, bocanci, chibrituri, brichete, tigari, sapunuri, ciocane, caiete, creioane, aparate de radio, farfurii si cani de tabla, ceaunuri, linguri, furculite si cutite, armament – peste 50 de arme de epoca, majoritatea functionale), masini, camioane, costume militare de iarna si de vara, corturi etc reprezinta o parte a incercarii de a reda cat mai fidel perioada anilor petrecuti in munte”.

In favoarea filmului e lipsa de grandilocventa in tratarea subiectului, ca si dorinta de a nu scoate doar personajul lui Ion Gavrila Ogoranu in evidenta. Scenariul e in asa fel scris incat nu identifica personaje principale sau secundare. Personajul principal sunt toti luptatorii din Fagaras. Iata cum explica regizorul modul prin care s-a apropiat de personaje: “M-a atras latura lor omeneasca, faptul ca nu s-au considerat eroi mitologici, ci doar niste oameni obisnuiti pusi in fata unor hotarari dificile. M-a interesat mai ales transformarea lor din momentul deciziei de a fugi si de a se ascunde in munti, foarte multi fiind niste tineri naivi si inflacarati. Alienarea, nebunia singuratatii, fuga nebuna ani de-a randul, faptul ca erau nevoiti sa se ascunda ca niste animale in scorburi si adaposturi sapate in pamant. Asta m-a interesat sa povestesc, in primul rand“.

Conflictul Steaua-Dinamo a ajuns si la Berlin

Cu totul diferit e scurtmetrajul “Derby” (www.derbythemovie.ro) , semnat de Paul Negoescu si prezentat in premiera tot in 12 februarie, in competitia scurtmetrajelor. Tanarul cineast – aflat pentru a treia oara consecutiv la Berlinala - opune conflictul dintre generatii conflictului dintre fanii echipelor de fotbal Steaua si Dinamo. Nu, acroseul nu e dur. Nu se lasa cu brate si picioare rupte, desi miza e mare. Filmul urmareste reactiile unui tata (Bogdan Voda) care aude din camera fiicei sale de 15 ani cum aceasta face sex cu iubitul, inainte de cina. Conflictul pare si mai ireconciliabil cu cat tatal si junele sunt suporteri ai unor echipe diferite de fotbal. Dar cand tatal isi incepe tirul microbistic, adolescentul ii tine piept mai bine decat se astepta, lasandu-l fara replica.

Din distributie mai fac parte Clara Voda (in rolul mamei) si debutantii Maria Mitu si Nicolas Teodorescu. Dupa ce a participat la Berlinale Shorts cu “Tarziu” si “Renovare”, Negoescu revine cu o poveste si mai simpla care pune sub lupa relatiile  moderne dintre parinti si copii si felul incorigibil in care tatii isi ocrotesc fiicele. Bogdan Voda e foarte bun in rolul tatalui. Dialogurile sunt eficiente si bine dozate.

Ca sa faca filmul pe care il si produce, Paul Negoescu si-a folosit proprii bani din vanzarea masinii sale si aducand si niste bani din premii. Pentru el, Berlinul nu inseamna atat stresul unui film prezentat ca regizor cat grija producatorului. Negoescu a venit la Berlin insotit de cei patru actori din distributie, de monteurul Alexandru Radu, scenografa Iulia Fulicea si co-producatorul David Lindner. “Derby” va mai fi prezentat la Berlin in zilele de 14, 16, 19 si 20 februarie, concurand pentru Ursul de Aur. Paul Negoescu a declarat pentru Hotnews.ro ca i-ar placea sa ia in sfarsit un premiu la Berlin, dar ca premiile nu dau valoare unui film.

In 13 februarie, iese la rampa lungmetrajul “Eu cand vreau sa fluier, fluier”, de Florin Serban. Proiectia de presa are loc dimineata, iar conferinta de presa poate fi urmarita live stream, in jurul orei 12.30 (ora Romaniei) pe site-ul festivalului, www.berlinale.de. Proiectia de gala a filmului ce reprezinta Romania in Competitia Oficiala are loc dupa-amiaza si va fi urmata de proiectia de gala a filmului lui Martin Scorsese, “Shutter Island”. Maine dupa-amiaza va avea premiera mondiala si scurtmetrajul “Colivia”, de Adrian Sitaru, in cadrul sectiunii competitive Berlinale Shorts.S

Sursa: Iulia Blaga HotNews.ro

Nu este nici un comentariu.