Litera "s" agita Biserica
Data 02/03/2008 09:50  Autor Misu  Accesari 711  Limba Global
Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, IPS Bartolomeu Anania (foto), a confirmat dezvaluirile ZIUA, conform carora Patriarhul Romaniei, PF Daniel, este foarte aproape sa-si impuna controlul personal asupra Bisericii Ortodoxe Romane.

Acesta sustine ca introducerea paragrafului care consfinteste dreptul Patriarhului de a infiinta stavropighii si de a le conduce prin delegatii sai, reduce autonomia eparhiilor. De asemenea, IPS Bartolomeu confirma ca prevederile au fost introduse fara aprobarea Sfantului Sinod. In replica, Patriarhia precizeaza ca "prevederea stavropighiei in Statut nu inseamna a rapi ceva". Patriarhia nu face insa nici o referire la modul in care a fost introdus acest paragraf. O recenta modificare operata in Statutul BOR, fara aprobarea Sfantului Sinod, ii da dreptul PF Daniel sa controleze toate manastirile si schiturile din Romania, inclusiv averile acestora. Astfel, articolul 26 a fost completat cu litera "s" in care se precizeaza ca Patriarhul "conform traditiei ortodoxe, are dreptul de a infiinta stavropighii patriarhale si de a le conduce prin delegatii sai, in limitele competentelor stabilite prin decizie patriarhala, aducand la cunostinta chiriarhului locului acesteia". Completarea incalca un principiu ecleziologic ortodox fundamental, potrivit caruia episcopul titular administreaza nestingherit propria eparhie, iar Sfantul Sinod intreaga Biserica. Cu alte cuvinte, un ierarh, inclusiv Patriarhul, nu se poate amesteca in treburile altei eparhii, lucru ce poate fi facut doar de catre Sinod. Prin completarea articolului situatia se schimba radical, Patriarhul primind puteri depline si dandu-i-se posibilitatea de a controla total manastirile transformate in stavropighii. Grav este ca aceste prevederi au fost introduse pe drumul catre Guvern, acolo unde Statutul trebuia parafat. Cu ocazia dezbaterilor de la Sfantul Sinod, a fost citita o varianta care nu cuprindea litera "s" a articolului 26, varianta care de altfel a si fost aprobata. Documentul a fost trimis apoi Guvernului pentru parafare, ulterior fiind publicat in Monitorul Oficial, dar intr-o forma diferita. Cea actuala. Scrisoarea lui Bartolomeu Aspectele semnalate de ZIUA au fost confirmate de Mitropolitul Clujului, IPS Bartolomeu Anania. Acesta sustine, printr-un comunicat de presa dat publicitatii joi seara, ca introducerea literei "s" nu a fost supusa aprobarii Sfantului Sinod si ca prevederile respective anuleaza autonomia eparhiala. In acelasi comunicat se specifica faptul ca, in 18 februarie, Mitropolitul i-a trimis PF Daniel o scrisoare intitulata "Un text apocrif in Statut" la care insa nu a primit raspuns. "Preafericite Parinte Patriarh, citind Statutul pentru Organizarea si Functionarea Bisericii Ortodoxe Romane in varianta presupusa definitiva, parafata de Guvernul Romaniei si publicata in Monitorul Oficial, am descoperit cu stupoare ca in articolul 26, care enumera atributiile Patriarhului, a fost intercalat un paragraf inexistent in varianta ultima, aprobata de Sfantul Sinod, si anume litera "s" (). Dupa parerea mea, scopul acestei insertii este acela de a-l compromite pe Patriarh, atribuindu-i aspiratii jurisdictionale fara nici o acoperire canonica si prezumandu-i delicte penale precum abuzul de putere, falsul si uzul de fals", se arata in scrisoarea trimisa de IPS Bartolomeu. Acesta sustine ca autorul anonim al insertiei a scris-o in mare graba, de unde neglijentele de ordin gramatical, cum este absenta virgulei dupa cuvantul "ortodoxe" sau plasarea pronumelui "acestea" la sfarsitul frazei, locul sau corect fiind dupa verbul "aducand". "Cred ca e de competenta si datoria Preafericirii Voastre de a intreprinde o cercetare pentru identificarea autorului, dar mai importanta si mai urgenta este o nota catre Guvernul Romaniei, in sensul ca, datorita unei erori de redactare, paragraful s din articolul 26 trebuie eliminat in intregime, modificare ce va fi publicata in Monitorul Oficial. Urgenta e motivata de faptul ca, pana la publicarea acestei modificari, statutul ramane inoperant", se mai arata in scrisoare. In finalul comunicatului Mitropoliei se precizeaza ca staretii si staretele manastirilor din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului isi exprima dezacordul fata de articolul in cauza si cer Arhipastorului sa solicite Sfantului Sinod radierea lit. "s" a art. 26. "Doar cu acord scris si aprobarea Sinodului" Potrivit Patriarhiei Romane, prevederea stavropighiei in Statut nu inseamna a rapi ceva cuiva, ci a fost necesara pentru a asigura baza statutara a existentei stavropighiilor patriarhale de la Techirghiol (judetul Constanta) si de la Dragoslavele (judetul Arges), precum si a celor de la Calimanesti si Olanesti (judetul Valcea), intemeiate de Patriarhii Miron Cristea si Justinian Marina, care au continuat sa functioneze cu acest statut patriarhal pana azi. Pusa in fata reactiilor vehemente ale inaltilor ierarhi, Patriarhia incearca sa calmeze spiritele, precizand ca: "Pentru a preveni orice temeri nejustificate, precizam ca in regulamentul ce se va intocmi se vor face precizari suplimentare in sensul ca decizia patriarhala de infiintare a unei stavropighii se va emite dupa ce s-a obtinut acordul scris al ierarhului eparhiot si aprobarea Sfantului Sinod", se arata in incheierea comunicatului. Replica Patriarhiei Patriarhia Romana i-a raspuns ieri IPS Bartolomeu Anania, nefacand insa vreo referire concreta la completarea articolului 26 si la modul in care aceasta a fost introdusa. "Ne mira si ne uimeste aceasta reactie care, pe langa faptul ca nu este adevarata, dovedeste o lipsa de atentie sau o uitare prea rapida a ceea ce s-a discutat in sedinta Sfantului Sinod din 28 noiembrie 2007 cand, dupa definitivarea textului intregului Statut, au fost discutate si adoptate un numar de alte 25 de amendamente la articolele 1-89 din Statut, definitivate in sedinta sinodala anterioara din 23-24 octombrie 2007", se arata in comunicat. "In legatura cu scrisoarea IPS Mitropolit Bartolomeu din 18 februarie 2008, la care se face trimitere in Comunicat, precizam ca, in cadrul discutiei telefonice purtate de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel cu Inaltpreasfintia Sa, a fost subliniat faptul ca pozitia exprimata in scrisoarea respectiva nu este intemeiata si ca problema respectiva va fi inscrisa pe ordinea de zi a sedintei Sfantului Sinod din zilele de 5-7 martie 2008, cand se vor face cuvenitele precizari si lamuriri, in care scop s-au luat masurile necesare pentru intocmirea unui documentar privind stavropighia patriarhala in trecut si prezent, precum si introducerea acestei prevederi in Statut. Uimeste, in egala masura, si asertiunea presupusei anulari a autonomiei eparhiale prin existenta stavropighiilor si chiar concertarea actiunilor Arhiepiscopiei Clujului cu cele similare din Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor care exprima spirit alarmist fara temei si nelinisti nejustificate in contextul in care, atat IPS Mitropolit Bartolomeu, cat si IPS Arhiepiscop Pimen au aprobat in anul 1998, impreuna cu ceilalti ierarhi, Regulamentul pentru organizarea vietii monahale si functionarea administrativa a manastirilor, care prevede urmatoarele: Manastirile sunt de doua feluri: eparhiale, care tin de chiriarhul locului si stavropighii, care se afla permanent si direct sub jurisdictie patriarhala si ca Manastirea, cu exceptia stavropighiei, este incadrata in organizarea eparhiei in cuprinsul careia se gaseste", se arata in document. O formulare ambigua Specialistii in drept bisericesc recunosc, potrivit NewsIn, faptul ca formularea literei "s" este una ambigua. "Pasajul din statut care a generat disputa trebuie interpretat sistematic, fiindca in ortodoxie functioneaza principiul sinodalitatii, al conducerii colegiale intre membrii Sf. Sinod. Existenta acestora (n.r. - stavropighiilor) trebuia prevazuta in noul statut al BOR, dar referirea la stavropighii nu se face decat la modul general", sustine prof. Alexandru Gherasim, de la Institutul de Teologie din Bucuresti. Prof. Ioan Chirila, decanul Facultatii de Teologie din Cluj, a precizat ca intotdeauna in ortodoxie infiintarea stavropighiilor a pornit de la ctitor spre autoritate, de jos in sus. "In ortodoxie noi avem o autonomie a episcopilor. Prin acel punct, discutabil, din noul statut se poate induce senzatia ca s-ar crea o bresa in aceasta autonomie", a declarat prof. Chirila. Si teologul Radu Preda considera ca paragraful este "o formula discutabila din punctul de vedere al ecleziologiei ortodoxe". Pagina realizata de Andrei GHICIUSCA si George TARATA



» vezi articolul original


sursa:

Nu este nici un comentariu.